Dolák Motorsport – vznik
Zakladatel společnosti Toyota Dolák, Milan Dolák byl na přelomu milénia společně s navigátorem Jardou Palivcem ikonickým závodníkem v rallye. Mistr České republiky a několikanásobný vítěz rallye Český Krumlov ukončil působení v rallye v době, kdy již nebylo možné udržovat krok s velkými týmy s továrními speciály s ročním rozpočtem v desítkách milionů Kč.
Láska ke značce však zůstala a tým Milana s bratrem Lubošem a Jiřím Kočím, šéf mechanikem závodního týmu, začal směřovat své usídli do byznysu. Autorizovaný prodej, opravy a služby značky Toyota na jihozápadě ČR nyní exkluzivně zajišťuje právě společnost Toyota Dolák.
Společnost Toyota ve světě, po mnohaletých úspěších v rallye, také změnila směr a první dekádu milénia (přesněji od 2002 do 2009) působila především v oblasti závodů Formule 1 pod jménem Toyota Panasonic Racing tým. S ukončením působení v seriálu F1 Akio Toyoda a Hiromu Naruse zakládají Toyota Gazoo Racing team. Toyota tak začíná psát novou historii úspěchů na poli Le Mans, Rally Dakar a zejména WRC.
Když v roce 2019 Milan Dolák ml. poprvé otestoval prototyp homologačního speciálu GR Yaris jako jeden z prvních Čechů na okruhu v portugalském Estorilu, bylo jasné, že se bude historie oprašovat.
Po opětovném vstupu do WRC v roce 2017 a výhrách pohárů konstruktérů 2018 i 2021 se pozornost všech fanoušků soustředí právě na novou specifikaci GR Yaris Rally 1, která při svém debutu v roce 2022 získává s hybridní verzí okamžitě nejen pohár konstruktérů, ale také první místo mezi jezdci díky posádce Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen.
Úspěch homologačního speciálu GR Yaris na světové úrovni byl také předlohou pro homologaci dostupné verze sériového modelu pro národní podniky v různých zemích vč. České republiky, kde se závodí pod značkou Toyota Yaris Cupu. Nová generace se značkou Dolák tak vstupuje do podniku Mistrovství ČR s novým cílem. Udržitelné závodění s produkčními vozy Toyota.
Dolák Motorsport – Týmy
Tým TOYOTA Yaris CUP
Vize
Tým Milana Doláka ml. a Jakuba Grina testuje a vyvíjí “cupový” vůz pro podnik Toyota Yaris Cup v České republice. Na bázi sériového vozu Toyota GR Yaris r.v. 2020 byl ve spolupráci s Motor Team Macek postaven ostrý speciál se sekvenční 6 st. převodovkou českého výrobce X Shift Gearboxes. GR Yaris disponuje výkonem 320k, který je přenášen na všechna 4 kola unikátním systémem pohonu GR Four od Toyoty.
Cíle
Dobré umístění je jasným cílem každého týmu a u Milana s Jakubem tomu není jinak. Není to ale priorita. Hlavním cílem je demonstrace udržitelného stylu závodění v rámci seriálu Mistrovství České republiky s dostupnými náklady na závodění. Přestavba sériového vozu nepřevyšuje pořizovací cenu nového vozu. Náklady na provoz jsou udržitelné zejména díky velké míry produkčních sériových dílů GR Yarise, použití “standardního” vysokooktanového benzínu. Závodní rozpočet tak nejvíce zatěžují závodní pneumatiky, které je jsou alfou a omegou každého rallye týmu.
Plánovaná Účast 2024
- Rally Šumava 19.-21.4.2024
- Rally Krumlov 17.-18.5.2024
- Rally Hustopeče 14.-15.6.2024
- Rally Příbram 26.7. – 27.7. 2024
- Rally Vyškov 6.9.- 7.9. 2024
- Rally Pačejov 20.9. – 22.9. 2024
Tým TOYOTA RETRO
Vize
Bývalý šéf mechanik týmu Milana Doláka a současný spolumajitel společnosti Toyota Dolák Jiří “Kožich” Kočí si plní svůj sen závody s ikonickým vozem Toyota Corolla. Vůz Kožicha v barvách legendární Corolla WRC, se kterou Milan Dolák s Jardou Palivcem triumfoval v roce 1998 v Č. Krumlově, je vybaven atmosférickým 1,6l čtyřválcem o výkonu 182 koní a přední náprava je poháněna přes sekvenční převodovku. Vůz je postaven tak, aby splňoval základní kritéria Českomoravského poháru a závodí ve třídě A2.
Cíle
Prvním úspěšně splněným cílem Kožicha a Davida byla samotná přestavba Corolly z původního rally-crossového speciálu na závodní auto, které bylo možné registrovat pro účely ČMPR. Druhým cílem bylo dokončit závod, což se povedlo v rámci premiéry Rallye Králíky v roce 2023, pod názvem “Kožich tým”. Pak už následovaly další výzvy, se kterými se postupně chlapi vypořádávali a úspěchy v podobě neskutečné radosti ze závodění. Radost pro diváky, je ale už samotná podívaná na tento nádherný vůz z počátku milénia, umocněn perfektně odladěným zvukovým projevem, který mohou závidět i závodníci nejvyšších kategorií MČR v rally. Cílem pro další sezóny zůstává již zmíněná radost z dostupného závodění a také důstojná připomínka a úcta k úspěchům posádky Milana a Jardy z konce minulého století.
Plánovaná Účast 2024
- Rally Králíky 26.- 27.4.2024
- Podorlická rally 24.-25.5.2024
- Radouňská rally 21.-22.6.2024
- Rally Železné hory 19.– 20.7. 2024
- Slovácká rally Kyjov 10.-.11.8. 2024
- Rally Kroměříž 13.9. – 14.9. 2024
- Rally Hořovice 11.-12.10.2024
Tým TOYOTA HISTORIC
Historie
Luboš Dolák začínal s motoristickým sportem na horkém sedadle vedle Milana Doláka v roce 1976, kdy spolu debutovali při rally Pačejov. Zajímavostí bylo, že v prvních letech závodění praktikovali střídání ve voze – jezdec/spolujezdec. Dodnes někteří pamětníci připomínají tento způsob závodění. V následujících letech se však ukázalo, že Lubošovy schopnosti nestačí na zkrocení agresívního jízdního stylu Milana a jejich sportovní dráhy se rozdělily na dvě samostatné posádky. A bylo to dobře. Milan nakonec získal špičkového spolujezdce Jaroslava Palivce a Luboš dostal šanci vyzkoušet několik ikonických značek komunistické éry, mezi nimi i Ladu (tehdejší Žiguli).
Comeback
Po dlouhých letech, v roce 2019, se Luboš vrací na rallyovou scénu a jak jinak, než s vozem Lada se pravidelně účastní rally historických automobilů. Se spolujezdcem Jiřím Kulhanem získali i titul Mistra republiky a stali se vítězi rallysprint série, obojí v roce 2022.
Unikát
Pro rok 2024 chystá Luboš dvě změny. Na sedadle spolujezdce se budou střídat dva borci – jednak zkušený Luboš Bešťák, a na druhé straně mladý a talentovaný Jakub Petrilák. Během letošní sezony dojde k ještě jedné změně – úspěšnou, i když trochu vyčerpanou Ladu vymění pánové za extrémně vzácnou (takříkajíc jednorožce mezi soutěžními vozy) Toyotu Celicu RA40, která byla nasazena do mistrovství světa v roce 1981 s legendárním Bjornem Waldegaardem za volantem. Na voze (který je věrnou replikou tohoto soutěžáckého monstra) nyní v oddělení Dolák Motorsport probíhají poslední práce, následuje nutné testování a pak rovnou do rozjetého mistrovství republiky. Vůz je klasické koncepce s motorem vpředu a poháněnou tuhou zadní nápravou. Motor by měl disponovat výkonem cca 250 HP, váhově by se měl vejít pod 1000 kg.
Cíle
Motivace Luboše Doláka je od návratu na závodní tratě postarat se o to, aby jméno Dolák, které je v rally pojmem, nezapadlo a aby si ho ve výsledkových listinách fanoušci našli co možná nejvýše. A to jsou samozřejmě i cíle. Nabízí se i možnost obhajoby titulu z roku 2022.
Technické zázemí
Marketing a management týmu
Galerie
Napsali o nás
Kde nás najdete
TOYOTA DOLÁK MOTORSPORT
Evropská 126
261 01 Příbram