Nesmazatelná stopa Milana Doláka

V pondělí 4. února 2025 nás bohužel ve věku 70 let opustil legendární český rally jezdec a zakladatel naší společnosti Milan Dolák. Byl to soutěžák tělem i duší a jeho jméno se nesmazatelně zapsalo během uplynulého půlstoletí do povědomí snad všech příznivců rallye. Za volant závodního auta se Milan posadil přesně před 50 lety a započal tak éru spojenou s divácky zajímavými jízdami „na hraně“ a také popularizací značky Toyota u nás.

Už jako dvacetiletý usedl Milan Dolák v roce 1975 za volant upraveného vozu ŠKODA 1000 MB, aby mohl soupeřit o každou sekundu s konkurencí v prvním ročníku Rallye Chemopetrol nedaleko Litvínova. Navigátora mu tehdy dělal Rudolf Emler. V prvních letech své bohaté kariéry se Milan Dolák účastnil jen několika soutěží a postupně si prošlapával cestičku za budoucími vavříny, často v doprovodu svého bratra Luboše, se kterým se občas sešel v kokpitz závodního vozu, a dokonce si s ním v několika soutěžích sezóny 1977 vyměnil sedačku a přesedl z pozice soutěžního jezdce na „horké křeslo“ navigátora.

Úvodní starty v oblastních přeborech 70. let minulého století byly ve znamení značky Škoda, v barvách týmu AMK Sprint Praha. V začátcích let osmdesátých, které už přinesly několik vavřínů, začal Milan Dolák sázet při svých pravidelných startech v Přeboru ČSR i na zahraniční značky automobilů. Vedle ruské Lady VAZ 21011 zkoušel štěstí také s upraveným východoněmeckým Wartburgem 353 W. Rok 1981 pro něj byl zlomový především proto, že se vůbec poprvé objevil na startu zahraniční soutěže – německé Schweriner Seen-Rallye. Aby premiér nebylo málo, v této soutěži se také vůbec poprvé spoléhal na navigaci Jaroslava Palivce, který následně sehrál v jeho dlouhé závodní kariéře velmi významnou roli.  Zmíněné dva zahraniční upravené soutěžní vozy střídal až na výjimky do konce sezóny 1984.

Následujících pět soutěžních let, tedy do roku 1989, byla na startovních listinách vedle jména Milan Dolák uvedena v kolonce vozů, až na pár výjimek, opět mladoboleslavská značka ŠKODA, a to s modely 130 L nebo 130 LR. Milan už nestartoval pouze v domácím šampionátu, ale také v rámci seriálu Alpe Adria Rally Cup. Právě v těchto letech se začíná psát dlouhá a velmi úspěšná cesta posádky Dolák – Palivec. Do poloviny 90. let spolu startují ve slavných soutěžních speciálech značky Ford. První model s modrým oválkem na kapotě, populární Sierru RS Cosworth, se kterou získali první titul mistrů ČSFR ve třídě A>1300, zaměnili od roku 1993 za výkonnější a technicky vyspělejší Escort RS Cosworth. Žlutý Ford v barvách týmu Auto-Prima byl nepřehlédnutelný stejně jako dravý jezdecký styl Milana Doláka za jeho volantem. O tom, že se začalo jezdit tzv. „na hraně“ však svědčily mimo jiné i tři havárie této posádky v jedné sezóně.

Na startu první soutěže sezóny 1996 – Rallye Šumava Mogul – se Milan Dolák s Jaroslavem Palivcem překvapivě objevili v dalším slavném voze světových rallye, a to v Lancii Delta HF Integrale. Celkové desáté místo v soutěži ale nesplňovalo představy o kvalitním výsledku, a tak přišlo legendární spojení příbramského jezdce s japonskou Toyotou. Na dovezené ikonické Toyotě Celica Turbo 4WD ve verzi ST185 se také poprvé objevuje logo společnosti ISS Harvilla a naznačuje tak budoucí několikaleté partnerství týmu Milana Doláka s podnikatelem Marianem Harvillou v manažerské roli. První sezóna s Toyotou znamená rázem celkový bronz v klasifikaci Mistrovství ČR.

Následující sezóna 1997 je opět ve znamení výkonné Toyoty, avšak Dolák s Palivcem v ní přesedlali do modernější techniky v podobě modelu Celica GT-Four ST205. Registrační značka K-AM 31-03 dávala tušit, že se jedná o ex-tovární vůz, který prošel sportovními dílnami Toyoty v německém Kolíně nad Rýnem. Právě tato sezóna se stala pro Milana Doláka a Jaroslava Palivce zcela výjimečnou. Nejenže získali titul absolutních mistrů republiky, ale dostávali „do varu“ snad všechny fanoušky rallye zcela nezaměnitelnou agresivní jízdou na tratích. Nelze asi nevzpomenout legendární souboj doslova na ostří nože s vynikajícími Emilem Trinerem a Milošem Hůlkou na fabrické Škoda Octavia WRC na 26. Rallye Bohemia. Závod s pouhým 3 vteřinovým rozdílem před poslední RZ nakonec rozhodla jedna z mála technických závad na Dolákově Celice.

Automobily a závodění byly pro Milana Doláka jeho životem. Právě cenná zkušenost s japonskými vozy v motorsportu stála za jeho myšlenkou věnovat se autům také ve vlastním podnikání. V roce 1997 zakládá s Jiřím Kočím (Kožichem) a svým bratrem společnost Toyota Dolák, aby se na dlouhé roky stali významným tuzemským prodejcem vozů největší automobilky na světě. Náročné podnikání umožňovalo Milanu Dolákovi už jen několik startů v roce v následujících šesti sezónách, ale na tratích to vynahradil milovníkům rallye nádherným soutěžním speciálem Toyota Corolla WRC, který rovněž pocházel z dílen Toyota Team Europe. S ním absolvoval od roku 1998 do konce sezóny 2002 osm soutěží. Příležitostně pak startoval i s dalšími vozy, aby v roce 2019 naposledy s Jaroslavem Palivcem symbolicky usedli do Toyoty Celica GT-Four ST165 v rámci akce Rallye Praha Revival.

Milan Dolák byl bojovník na soutěžních tratích, ale také v životě, kdy se v posledních letech dlouhodobě léčil z vážné nehody na jízdním kole. Pro fanoušky rallye, kteří pravidelně navštěvovali soutěžní tratě a servisní zóny, zůstane tento věčně se usmívající příbramský jezdec navždy opravdovou rallye legendou. V posledních 10 letech převzal rodinné žezlo v podnikání po otci Milan Dolák mladší.